"Pod gwiazdą wieszcza Adama" to konkurs literacki na temat życia i twórczości Adama Mickiewicza. Pozwala sprawdzić wiedzę uczniów na temat biografii poety, jego twórczości, rodzajów i gatunków literackich oraz umiejetność analizy tekstów poetyckich i redagowania dłuższych form wypowiedzi pisemnych. W artykule zamieściłam regulamin konkuru, zestaw zadań, kartę odpowiedzi, pytania eliminacyjne i pytabia dodatkowe.Regulamin konkursu literackiego "Pod gwiazdą wieszcza Adama"
- Konkurs literacki "Pod gwiazdą wieszcza Adama" jest częścią projektu "Mickiewicz jako człowiek, Polak, poeta" przygotowanego w związku z obchodami 150. rocznicy śmierci poety.
- Cele konkursu:
- popularyzacja twórczości literackiej A. Mickiewicza i wiedzy o poecie,
- wspomaganie szkolnej edukacji polonistycznej,
- kształtowanie uczuć patriotycznych uczniów,
- doskonalenie umiejętności redagowania dłuższych form wypowiedzi pisemnej,
- kształtowanie emocjonalnego stosunku do twórczości czołowego przedstawiciela epoki romantyzmu.
- Konkurs przeznaczony jest dla uczniów gimnazjum.
- Uczestników konkursu obowiązuje znajomość:
- życiorysu A. Mickiewicza,
- gatunków literackich (epopeja, dramat romantyczny, bajka, sonet),
- rodzajów i funkcji środków stylistycznych,
- następujących utworów:
fragmenty "Pana Tadeusza" (dzieje J. Soplicy, spór o zamek, wątek miłosny), "Dziady cz. II", bajki ("Zając i żaba", "Dzwon i dzwonki"), wiersze: "Do M ***", "Niepewność", "Sonety krymskie" ("Żegluga", "Stepy akermańskie").
- Konkurs składa się z następujących etapów:
- eliminacje klasowe - mające na celu wyodrębnienie trzyosobowych drużyn klasowych,
- rozgrywki międzyklasowe drużyn - polegające na rozwiązywaniu zestawu zadań,
- zredagowanie dłuższej formy wypowiedzi pisemnej na temat:
Mickiewicz jako człowiek, Polak, poeta. Czy możemy być dumni z naszego patrona? W swoich rozważaniach odwołaj się do biografii i twórczości poety. Komisja składająca się z nauczycieli polonistów oceni prace i wybierze najlepsze w każdej kategorii (kl. I, kl. II, kl. III ). Autorzy wyróżnionych prac otrzymają oceny celujące z j. polskiego, ponadto ich prace zostaną opublikowane w gazetce szkolnej i na stronie internetowej szkoły. Wyniki konkursu na najlepsze wypracowanie zostaną ogłoszone podczas konkursu "Pod gwiazdą wieszcza Adama".
- Zwycięzcy otrzymują dyplomy i cząstkowe oceny celujące z j. polskiego, pozostałe klasy dyplomy za udział w konkursie.
- Nad prawidłowym przebiegiem konkursu będzie czuwać powołana komisja.
"Pod gwiazdą wieszcza Adama"
Pytania konkursowe
- Podaj dokładna datę oraz miejsce urodzin i śmierci Adama Mickiewicza (2 pkt).
- Podaj nazwę tajnych organizacji młodzieżowych, których współzałożycielem był poeta. (2 pkt).
- Jak zakończyła się młodzieńcza miłość poety i jak nazywała się jego wybranka? (2 pkt).
- W którym roku, w jakich okolicznościach został aresztowany poeta i jaki wyrok w stosunku do niego wydał sąd? ( 3 pkt).
- Ile razy Mickiewicz próbował zorganizować Legion Polski? (1 pkt).
- Tytuły utworów przyporządkuj do dat ich wydania: "Sonety krymskie", "Pan Tadeusz", "Dziady cz. II",1834r., 1823r., 1826r. (3 pkt).
- Wypisz z podanego fragmentu cztery różne środki stylistyczne i nazwij je(4 pkt).
"Chmurki wróżą pogodę, lekkie i świecące,
Tam jako trzody owiec na murawie śpiące, Ówdzie nieco drobniejsze, jak stada cyranek. Na zachód obłok na kształt gąbkowych firanek, Przejrzysty, sfałdowany, po wierzchu perłowy, Po brzegach pozłacany, w głębi purpurowy, Jeszcze blaskiem zachodu tlił się i rozżarzał, Aż powoli pożółkniał, zbladnął i poszarzał: Słońce spuściło głowę, obłok zasunęło I raz ciepłym powiewem westchnąwszy usnęło.
- Podaj tytuły utworów, z których pochodzą następujące fragmenty: (3 pkt)
- "Stójmy! – jak cicho! – słyszę ciągnące żurawie,
Których by nie dościgły źrenice sokoła ; Słyszę kędy się motyl kołysa na trawie,
Kędy wąż śliską piersią dotyka się zioła. W takiej ciszy – tak ucho natężam ciekawie, Że słyszałbym głos z Litwy. – Jedźmy, nikt nie woła!"
- "Cierpiałem nieraz, nie myślałem wcale,
Abym przed tobą szedł wylewać żale; Idąc bez celu, nie pilnując drogi, Sam nie pojmuję, jak w twe zajdę progi;"
- "Zbrzydło mi życie, co jest wiecznym niepokojem,
Postanowiłem dziś je skończyć samobojem. Żegnaj, więc miedzo, lat mych wiośnianych kolebko! Wy kochanki młodości kapusto i rzepko, Pożegnalnymi łzami dozwólcie się skropić! Oznajmuję wszem wobec, że idę się topić!"
- Wymień cztery gatunki literackie uprawiane przez Adama Mickiewicza, podaj obok każdego tytuł utworu (4 pkt).
- Wymień dusze, które pojawiły się podczas obrzędu opisanego przez poetę w II części "Dziadów" ( 1 pkt).
- Komu Mickiewicz dedykował wiersz "Do M***"? ( 1 pkt)
- Ułóż chronologicznie następujące wydarzenia występujące w "Panu Tadeuszu", zaznaczając cyfrą arabską kolejność (4 pkt)
- Spowiedź Jacka Soplicy
- Śmierć Stolnika
- Przyjazd Tadeusza do Soplicowa
- Zaręczyny Zosi i Tadeusza
- Wyjaśnij znaczenie słów: rekuza, rehabilitacja (2 pkt).
- Z jakimi osobami kojarzysz: scyzoryk, mrówki, kaptur, kontusz szlachecki ( 4 pkt).
- Jaki morał wynika z bajki "Zając i żaba"? (1 pkt)
KARTA ODPOWIEDZI
- 24. 12. 1798R. Zaosie / Nowogródek 26. 11 1855r. Konstantynopol
- Towarzystwo Filomatów i Towarzystwo Filaretów
- Maryla Wereszczakówna, miłość zakończyła się rozstaniem, Maryla wyszła za mąż za Wawrzyńca Puttkamera
- 1823r. podczas śledztwa prowadzonego przeciw tajnym organizacjom młodzieżowym, zesłanie w głąb Rosji
- Dwa razy
- "Dziady" – 1823r.
"Sonety krymskie" – 1826r. "Pan Tadeusz" – 1834r.
- np. porównanie – "chmurki jako trzody owiec",
"obłok na kształt gąbkowych firanek", przenośnia (metafora) – "słońce już gasło", epitet – "wieczór był ciepły i cichy" uosobienie (personifikacja) – "chmurki wróżą pogodę" ożywienie (animizacja) – "słońce spuściło głowę"
- pierwszy fragment - "Stójmy…" – "Stepy akermańskie"
drugi fragment - "Cierpiałem…" – "Niepewność" trzeci fragment - "Zbrzydło…" – "Zając i żaba"
- np. epopeja – "Pan Tadeusz"
bajka – "Zając i żaba", "Dzwon i dzwonki" sonet – "Stepy akermańskie", "Żegluga" dramat romantyczny – "Dziady" oda – "Oda do młodości" ballada – "Świtezianka" powieść poetycka – "Grażyna" pieśń – "Pieśni Filaretów" hymn – "Na dzień Zwiastowania NPMarii"
- dzieci – Józio i Rózia, pan – właściciel wioski, dziewczyna Zosia,sowa, kruk, chór ptaków nocnych
- Marylii Wereszczakównie
-
- Śmierć Stolnika
- Przyjazd Tadeusza do Soplicowa
- Spowiedź Jacka Soplicy
- Zaręczyny Zosi i Tadeusza
- rekuza- odmówienie starającemu się ręki panny rehabilitacja – przywrócenie czci, dobrego imienia osobie niesłusznie potępionej
- scyzoryk – Gerwazy, mrówki – Telimena, kaptur, - ks. Robak, kontusz szlachecki - Sędzia, Podkomorzy
- np. Każdy się czegoś boi i jednocześnie jest postrachem dla innych.
Pytania dodatkowe
- Wymień miasto i uczelnię, w której Mickiewicz studiował?
- W jakim mieście i na jakim cmentarzu został pochowany Mickiewicz oraz kiedy odbył się jego pogrzeb?
- Gdzie i kiedy ukazało się pierwsze wydanie "Pana Tadeusza"?
- Jaką tajemnicę odsłonił Gerwazy umierającemu Jackowi?
- Jak nazywano w Soplicowie Gerwazego?
- Czyje portrety zdobiły ściany soplicowskiego dworu?
Odpowiedzi
- Wilno, Uniwersytet Wileński
- Paryż, cmentarz Montmorency, 21 stycznia 1856r.
- Paryż, czerwiec 1834r.
- Powiedział, że Stolnik przed śmiercią uczynił znak krzyża i przebaczył swemu zabójcy.
- Polkowic, Szczerbiec, Kopanek, Klucznik
- Kościuszko, Rejtan, Jasiński
Eiminacje klasowe:
- Podaj datę urodzin A. Mickiewicza
- Jak brzmi tytuł I księgi "Pana Tadeusza"?
- Jakie stosunki pokrewieństwa łączyły Stolnika i Zosię?
- Wymień tytuł jednego z "Sonetów krymski
- Na czym polegał ludowy obrzęd opisany w II części "Dziadów"?
Eliminacje- odpowiedzi
- 24 grudnia 1798r.
- "Gospodarstwo"
- Dziadek – wnuczka
- "Żegluga" , "Stepy akermańskie"
- na wywoływaniu i pomaganiu potępionym duszom
mgr Joanna Makowska |